Idealny manager hotelu, czyli kto?

Idealny manager hotelu, czyli kto?

 

Codziennie stawiający czoła nowym problemom i wyzwaniom manager hotelu musi dbać zarówno o zadowolenie klientów, jak i motywację pracowników. Manager pełni więc kluczową, ale i wymagającą funkcję, której właściwie wykonywanie gwarantuje doskonałą obsługę klienta i efektywne działanie obiektu. Jaki powinien być manager hotelu i jakie umiejętności posiadać, by zyskać miano idealnego? Dowiecie się tego czytając poniższy artykuł.

Kto to jest manager hotelu?

Manager hotelu to osoba odpowiedzialna za zarządzanie całym obiektem oraz zatrudnionymi na różnych stanowiskach pracownikami, który powinien przede wszystkim pełnić rolę skutecznego lidera zespołu oraz być dobrym strategiem. W zależności od celów i działań określonych dla danego obiektu, dobry manager to osoba, która sprawnie organizuje, koordynuje i planuje działania. Ważne jest, aby dbał o jakość świadczonych usług, wspierał pracowników i inspirował ich do aktywności.
 
Zarządzający hotelem manager to osoba, której zadaniem jest nie tylko nadzorowanie, ale też tworzenie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. Manager powinien być charyzmatycznym przywódcą, który potrafi skupić wokół siebie innych, przewodzić im i budować efektywny zespół, ale także szanować i zyskiwać zaufanie zarówno podwładnych, jak i współpracowników. Powinna być to osoba, która nie boi się brać odpowiedzialności i wybierać odpowiednich ludzi, by maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Manager jako wzorowy pracownik 

Stara zasada mówi, że autorytetem dla podwładnych stanie się ten, kto daje im przykład, dlatego manager powinien być wzorem dla swojego zespołu i pokazywać swoje zaangażowanie. Bez względu na to czy chodzi o organizację eventów, przygotowanie raportu czy uzupełnienie dokumentacji hotelowej dobry manager wkłada w pracę całe swoje serce. Nawet jeśli prace te nie wchodzą w zakres obowiązków kierownika hotelu. I taka postawa staje się wzorem dla innych. 
 
Chcąc skutecznie pełnić funkcje zarządzające, manager musi znać prace hotelowe od podstaw.  Powinien umieć posłać łóżko, umyć podłogę czy ustawić bufet śniadaniowy. Dzięki zdobytym doświadczeniom na różnych stanowiskach jest w stanie dobrze wykonywać swoje obowiązki. Oczywiście każdy obiekt ma swoje priorytety, inną organizację i strategię działania, dlatego ważne jest dokładne poznanie tych elementów i dostosowanie się do nich, co stanowi sprawdzony przepis na osiągnięcie sukcesu.

Manager hotelu - specjalista od relacji interpersonalnych

Hotel tworzą przede wszystkim ludzie, którzy w nim pracują - recepcjoniści, pokojówki, barmani, pracownicy informacji, kucharze, animatorzy i inni. Manager jako osoba, która przez cały czas ma kontakt z pracownikami, powinien być jak psycholog i wiedzieć, kiedy powinien pozostać stanowczy, a kiedy okazać empatię. Umiejętne podejście do pracowników pozwala na sprawne funkcjonowanie hotelu. Sukces w tej branży zależy od zaangażowania pracowników w swoje obowiązki, a atmosfera panująca w obiekcie ma na to duży wpływ.
 
Jako osoba, która dobrze zna swoich pracowników manager wie, jak wydobyć ich potencjał i do jakich działań ich zaangażować, aby kreować pozytywny wizerunek firmy. Manager hotelu, którego obowiązki wiążą się również z reprezentowaniem firmy na zewnątrz czy rekrutowaniem nowych pracowników, musi charakteryzować się wysokim poziomem kultury. Umiejętność przeproszenia i proszenia o pomoc także są ważnymi cechami tego stanowiska. Idealny manager potrafi zdyscyplinować, skrytykować, ale także docenić i zmotywować pracowników. Potrafi wpłynąć na ich działania, rozwiązywać konflikty i utrzymywać harmonię w zespole.

Manager, czyli osoba doświadczona i otwarta na świat

W przypadku managera wiek ma istotne znaczenie. Przyjmuje się, że najlepsi managerowie to zazwyczaj osoby w wieku od 35 do 50 lat, posiadające bogate doświadczenie, szczególnie w branżach takich jak turystyka, sprzedaż i public relations. Manager powinien być zaawansowany w swojej branży, a jednocześnie być elastyczny i otwarty na nowe rozwiązania. Jego kluczowe cechy to pasja do ciągłego uczenia się, miłość do podróżowania oraz śledzenie najnowszych trendów w różnych aspektach działalności, włącznie z nowoczesnym wyposażeniem hotelu.
 
W branży hotelarskiej, jak również w wielu innych, istotna jest też biegła znajomość języków obcych. Przede wszystkim języka angielskiego, który manager hotelu powinien opanować zarówno w mowie, jak i piśmie. Znajomość tylko języka polskiego już dawno przestała wystarczać do skutecznej obsługi gości hotelowych.

Dobry manager na wagę złota

Wzrost liczby nowych obiektów hotelowych w ostatnim czasie spowodował znaczący popyt na managerów hoteli. Osoby pełniące rolę managera mają na swoich barkach wiele obowiązków, związanych głównie z koordynowaniem pracy zespołu, które mają kluczowy wpływ na zadowolenie klienta i sprawne funkcjonowanie hotelu. Bycie managerem w tym środowisku wymaga szerokiego zakresu narzędzi i kompetencji, takich jak umiejętności przywódcze czy interpersonalne. Stanowisko to wymaga również ogromnego zaangażowania, energii i poświęcenia, dlatego zawód ten przyciąga tylko najlepszych kandydatów. Pozostaje jednak pytanie skąd wziąć dobrego managera? 
 
Pozyskanie dobrego managera stanowi wyzwanie. Jednym z rozwiązań jest rekrutowanie doświadczonych managerów z innych obiektów, biorąc pod uwagę przeświadczenie, że manager jest najbardziej efektywny przez pierwsze 4-5 lat w jednym miejscu. Inną opcją jest zatrudnienie zagranicznego managera, jednak perspektywa znacznie wyższych zarobków za granicą może utrudnić pozyskanie odpowiedniej osoby. Wciąż pozostaje możliwość awansu wewnętrznego, co może przynieść korzyści, ponieważ możliwość pięcia się po szczeblach kariery zawodowej w danym miejscu pracy to skuteczny sposób na pozyskanie oddanego pracownika.

FAQ

Jakie są obowiązki managera hotelu? 
 
Manager hotelu ma wiele obowiązków, wśród których znaleźć można zarządzanie personelem, planowanie operacyjne, obsługę klienta, utrzymanie standardów, działania marketingowe, zapewnienie bezpieczeństwa oraz rozwój strategii. Manager odpowiada też za rekrutację, szkolenia i motywowanie pracowników. Obecność kierownika gwarantuje wysoką jakość obsługi gości. 
 
Jakie umiejętności są wymagane do pracy jako manager hotelu?
 
Manager hotelu musi odpowiednio zarządzać personelem, posiadać umiejętność doskonałej komunikacji oraz planowania strategicznego. Ponadto powinien odznaczać się wysoką kultura osobistą, znać branżę hotelarską i języki obce, a także posiadać umiejętność rozwiązywania konfliktów i działania pod presją. Praca managera to wymagające, ale satysfakcjonujące stanowisko dla osób, które chcą wpływać na pozytywne doświadczenia gości i odnosić sukcesy w branży hotelarskiej.

« Porady i informacje

Wszystkie prawa zastrzeżone © Horecatex - producent konfekcji hotelowej i gastronomicznej - wszystko do hotelu i restauracji