Ilość
Po pierwsze należy wybrać ilość i wielkość ręczników jakie planujemy udostępnić gościom hotelowym. Na tym etapie warto mieć na względzie częstotliwość wymiany w pokojach, ilość pokoi, jak również miejsc hotelowych. Kiedy ilość kompletów została już ustalona, należy przejść do wyboru wielkości ręczników. Średnio przyjmuje się nie mniej niż trzy zmiany – jedna na łóżkach, jedna w magazynie, jedna w pralni.
Wielkość
Standardowo stosuje się w komplecie po jednym z ręczników o wymiarach 30cm x 30cm, 50cm x 100cm oraz 70cm na 140cm. Do mniej standardowych należą warianty 50cm na 90cm oraz 100cm na 150cm. Szczególny jest dywanik łazienkowy o wymiarach 50x70cm. Tradycyjnie używa się ręczników frotowych, chociaż gama tego typu produktów jest niezmiernie rozległa z uwagi na gramaturę materiału, z którego są wykonane.
Materiał
Gramatura ręczników frotowych waha się od 350g/m2 po 650g/m2 i więcej. Im wyższa, tym jest on grubszy, co za tym idzie bardziej chłonny. Jednakże za miękkość i chłonność odpowiada nie tylko gramatura, ale wysokość pętelki, splot i sam surowiec. Większość produktów opiera się na bawełnie. Tytułem częstej konieczności prania ręczników w wysokiej temperaturze powinno się unikać dodatków syntetycznych czy włókien sztucznych. Na mięsistość wpływa rodzaj splotu typu wafel, pętelka lub tradycyjny gładki. Na co dzień rzadko zdajemy sobie sprawę jak wiele cech należy wziąć pod uwagę, by zakupić odpowiedni ręcznik, który spełni oczekiwania wymagających klientów, a jednocześnie zmieści się w granicach planowanego budżetu. Najczęściej kupujemy warianty o gramaturze 450-550 g/m2 z podwójną pętelką (nie zaciągają są), natomiast dywaniki o gramaturze 650-700 g/m2
Wykonanie
Decydując się na zakup określonego modelu ręcznika bezwzględnie należy zwrócić uwagę na wykonanie. Nawet najlepszy materiał i najwspanialszy wzór nie zastąpi starannego wykonania i wykończenia. Każdy z nich powinien mieć trwałe wykończenie a szwy zakończone ryglem wzmacniającym. Zdarza się, że ręczniki są standardowo zaopatrzone w uchwyt do wieszania. Prócz tego zainteresować się wypada jakością wykonania splotu, który powinien być jednolity na całej powierzchni. Wszelkie skazy, nie tylko przebarwienia, ale i zaciągnięcia nitki, przerwy są niedopuszczalne, jeżeli zależy nam na zakupie wysokiej jakości produktu.
Wzornictwo i kolorystyka
W przypadku ręczników hotelowych rzadko mamy do czynienia z bogatym wzornictwem, gdyż najlepiej sprawdzają się neutralne, gładkie, jednolite i jednocześnie eleganckie modele. Te, które pięknie się prezentują, zwykle wymagają odpowiedniej pielęgnacji pochłaniającej czas i wymaga dodatkowej obsługi przez personel hotelowy czy pralnie niosąc dodatkowe koszty. Jeżeli komuś bardzo zależy na wprowadzeniu kolorowych ręczników to należy dopasować kolor do pokoi hotelowych. Istnieją co najmniej dwie opcje – na zasadzie kontrastu do wnętrza lub kompozycji z innymi dodatkami i ozdobami przestrzeni pokoju oraz łazienki. Do najczęściej kupowanych ręczników należą stonowane kolory pastelowe ecru, beż lub łosoś, oraz z indywidualnym logotypem hotelu.
Trendy
Wyposażając hotel w nowe ręczniki należy zdecydować czy mają zwracać uwagę gości swoim wyglądem, zgodnym ze współczesnymi trendami mody, czy tez maja prezentować się elegancko , neutralnie i ponadczasowo. Zaletą tych drugich jest możliwość zmiany wystroju, jak i nawet radykalnych zmian w trendach wyposażenia wnętrz przy zachowaniu aktualności estetyki ręczników. Najczęściej są wybierane białe – głównie z powodu łatwości w użytkowaniu.
Cena
Poza jakością ręczników kluczową cechą decydującą o ich wyborze jest cena. Niestety wielu właścicieli hoteli starając się ograniczyć koszty wyposaża swoje pokoje w średniej jakości produkty, które niebawem nadają się do wymiany, prezentując się co najmniej fatalnie z wyraźnymi śladami użytkowania. Nie warto jest oszczędzać na zakupie ręczników, gdyż ich częste pranie, intensywne użytkowanie znacząco wpływa na poziom zużycia, a im wyższa jakość, tym odporność na zużycie również jest wyższa. Pewnym rozwiązaniem jest zakup najtańszych wariantów, które bez żalu można często wymieniać na nowe, co także nie stanowi straty w wyniku kradzieży ręczników przez gości hotelowych lub ich zniszczenia. Niemniej zakup ten jest o tyle ryzykowny, iż nie zapewniają należytego komfortu klientom, co może wpłynąć na ogólną ocenę pobytu i obiektu.